Martin van de Laar

Martin van de Laar

Martin van de Laar volgde een opleiding aan de Academieklas in Tilburg (1972-1974) en de Rijksacademie in Amsterdam (1974-1979). Met zijn eindpresentatie, een ontwerp voor een muurschildering in het Kurhaus in Scheveningen, won hij in 1979 de Prix de Rome. Tijdens de daaraan verbonden vervolgstudie bestudeerde hij een half jaar lang de compositietechnieken van De Kruisoprichting (1610) en De Kruisafneming (1612-14) van Peter Paul Rubens in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen.. Aanvankelijk maakte hij enkele (ontwerpen voor) meterslange muurschilderingen.. Gaandeweg ontwikkelt hij een persoonlijk en expressief handschrift, waarin landschappelijke en architecturale elementen of voorwerpen zijn te herkennen. Van de Laar schildert op kleine houten paneeltjes, doeken, of reeds bestaande schilderijen die hij in kringloopwinkels koopt. Bij het overschilderen van deze schilderijen zijn vaak delen van de originele verfhuid zichtbaar gelaten. Ook schemert de structuur van de oude verflagen door de schildering heen. De historie wordt zo een wezenlijk onderdeel van de betekenis van het nieuwe schilderij. Van de Laar nam deel aan diverse groepstentoonstellingen, onder andere in het Van Abbemuseum (1982) en in het Noord Brabants Museum (1989). 

Koppermaandag 2000, Een Verloren Maandag, Print, 50  x 65